Saturday 24 February 2018

KPDNKK

Kepenggunaan




1.Apakah Cara Bagi Meningkatkan Kesedaran Kepenggunaan?

Bagi meningkatkan kesedaran kepenggunaan, setiap pengguna mestilah sentiasa:


  • Sedar tindakannya terhadap diri, orang lain dan masyarakat
  • Mengubah tanggapan negatif kepada positif
  • Memastikan kelakuan pembelian menyumbang ke arah keadilan, kesaksamaan dan kesamarataan model ekonomi dan sosial yang berpusat dan mampan
  • Bekerjasama dan menyumbang dalam pergerakan pengguna
  • Peka dan prihatin tentang isu-isu kepenggunaan yang wujud
  • Melengkapkan diri dengan ilmu kepenggunaan
  • Tahu hak dan tanggungjawab pengguna



2.Apakah Hak-Hak Pengguna?

  • Hak untuk mendapat keperluan asas
  • Hak untuk membuat pilihan
  • Hak untuk mendapatkan maklumat
  • Hak untuk mendapat ganti rugi
  • Hak untuk mendapat barangan dan perkhidmatan yang selamat
  • Hak untuk menyuarakan pendapat
  • Hak untuk mendapat pendidikan pengguna
  • Hak untuk hidup dalam alam sekitar yang sihat dan selamat



3.Apakah Perkara Yang Perlu Diteliti Oleh Seorang Pengguna Semasa membeli Sesuatu Barang?


  • Tempat asal barangan/produk, termasuk nama dan alamat pembuat/pengilang, pengimport, penjual borong, ejen atau pengedar, kumpulan barangan, nombor model atau stok, tanda perniagaan dan negara asal.
  • Tarikh luput, tarikh pembuat/pengilang
  • Nama sebutan sebenar barangan yang dijual
  • Berat minimum, kuantiti, amaun atau muatan barang-barang mengikut unit metrik.
  • Penerangan kandungan umum termasuk maklumat, keupayaan, panduan untuk kegunaannya dan batasannya
  • Penerangan kandungan khusus seperti senarai dan nisbah bahan-bahan kandungan, khasiat bahan-bahan kandungan
  • Kualiti atau kadar keupayaan misalnya tanda kelulusan, gred dan sebagainya yang menunjukkan memenuhi standard SIRIM dan sebagainya.
  • Terma-terma khusus mengenai jualan termasuk harga cadangan, diskaun dan tawaran istimewa. Maklumat seperti amaran, peraturan-peraturan kecemasan untuk golongan pengguna tertentu misalnya kayak-kanak.



4.Bagaimana Menjadi Pengguna Yang Bijak?

Terdapat empat teras untuk menjadi pengguna bijak:


  • Membeli barangan berkualiti
  • Membuat perbandingan harga
  • Memilih perkhidmatan terbaik
  • Membuat pilihan yang tepat


5.Jika Harga Barangan Tinggi, Tidak Berkualiti. Apakah Tindakan Yang Perlu Dilakukan?

Pengguna boleh merujuk kepada KPDNKK melalui:

Talian aduan pengguna (bebas tol)
1 – 800 – 886 – 800


  • SMS Aduan 32255
  • Layari portal rasmi KPDNKK untuk membuat aduan
  • http://e-aduan.kpdnkk.gov.my/


6.Pada Kebiasaan, Dalam Apa Cara Seseorang Pengguna Ditipu?


  • Penipuan harga termasuk harga barang tinggi
  • Tanda halal palsu
  • Penipuan alat timbang dan sukat
  • Skim cepat kaya
  • Gores dan menang
  • Ubat-ubatan tiruan
  • Barang tiruan
  • Tiada tanda harga
  • Jualan langsung
  • Penipuan perjanjian sewa beli

No comments:

Post a Comment

PROGRAM FIT MALAYSIA

Asslamualaikum dan salam ceria . Hari ini saya ingin berkongsi gambar program FIT MALAYSIA yang pernah saya ikuti pada 7 April 2018 yang la...