1.Apakah Cara Bagi Meningkatkan Kesedaran Kepenggunaan?
Bagi meningkatkan kesedaran kepenggunaan, setiap pengguna mestilah sentiasa:
- Sedar tindakannya terhadap diri, orang lain dan masyarakat
- Mengubah tanggapan negatif kepada positif
- Memastikan kelakuan pembelian menyumbang ke arah keadilan, kesaksamaan dan kesamarataan model ekonomi dan sosial yang berpusat dan mampan
- Bekerjasama dan menyumbang dalam pergerakan pengguna
- Peka dan prihatin tentang isu-isu kepenggunaan yang wujud
- Melengkapkan diri dengan ilmu kepenggunaan
- Tahu hak dan tanggungjawab pengguna
2.Apakah Hak-Hak Pengguna?
- Hak untuk mendapat keperluan asas
- Hak untuk membuat pilihan
- Hak untuk mendapatkan maklumat
- Hak untuk mendapat ganti rugi
- Hak untuk mendapat barangan dan perkhidmatan yang selamat
- Hak untuk menyuarakan pendapat
- Hak untuk mendapat pendidikan pengguna
- Hak untuk hidup dalam alam sekitar yang sihat dan selamat
3.Apakah Perkara Yang Perlu Diteliti Oleh Seorang Pengguna Semasa membeli Sesuatu Barang?
- Tempat asal barangan/produk, termasuk nama dan alamat pembuat/pengilang, pengimport, penjual borong, ejen atau pengedar, kumpulan barangan, nombor model atau stok, tanda perniagaan dan negara asal.
- Tarikh luput, tarikh pembuat/pengilang
- Nama sebutan sebenar barangan yang dijual
- Berat minimum, kuantiti, amaun atau muatan barang-barang mengikut unit metrik.
- Penerangan kandungan umum termasuk maklumat, keupayaan, panduan untuk kegunaannya dan batasannya
- Penerangan kandungan khusus seperti senarai dan nisbah bahan-bahan kandungan, khasiat bahan-bahan kandungan
- Kualiti atau kadar keupayaan misalnya tanda kelulusan, gred dan sebagainya yang menunjukkan memenuhi standard SIRIM dan sebagainya.
- Terma-terma khusus mengenai jualan termasuk harga cadangan, diskaun dan tawaran istimewa. Maklumat seperti amaran, peraturan-peraturan kecemasan untuk golongan pengguna tertentu misalnya kayak-kanak.
4.Bagaimana Menjadi Pengguna Yang Bijak?
Terdapat empat teras untuk menjadi pengguna bijak:
- Membeli barangan berkualiti
- Membuat perbandingan harga
- Memilih perkhidmatan terbaik
- Membuat pilihan yang tepat
5.Jika Harga Barangan Tinggi, Tidak Berkualiti. Apakah Tindakan Yang Perlu Dilakukan?
Pengguna boleh merujuk kepada KPDNKK melalui:
Talian aduan pengguna (bebas tol)
1 – 800 – 886 – 800
- SMS Aduan 32255
- Layari portal rasmi KPDNKK untuk membuat aduan
- http://e-aduan.kpdnkk.gov.my/
6.Pada Kebiasaan, Dalam Apa Cara Seseorang Pengguna Ditipu?
- Penipuan harga termasuk harga barang tinggi
- Tanda halal palsu
- Penipuan alat timbang dan sukat
- Skim cepat kaya
- Gores dan menang
- Ubat-ubatan tiruan
- Barang tiruan
- Tiada tanda harga
- Jualan langsung
- Penipuan perjanjian sewa beli
No comments:
Post a Comment